Hanna Zientara-Mokrowiecka pierwsze kroki na scenie stawiała statystując w „Opętanych” wg Gombrowicza w reż. W. Minca w Teatrze Narodowym. Ukończyła Szkołę Aktorską Haliny i Jana Machulskich w Warszawie oraz Państwową Wyższą Szkołę Teatralną we Wrocławiu na Wydziale Lalkarskim.
Po studiach dostała się do Teatru Ziemi Pomorskiej w Grudziądzu. 21 listopada 1986 roku zagrała tam swoją pierwszą – główną rolę, w „Hymnie” Szwajdy w reżyserii Anny Górnej. Przygoda z teatrem w Grudziądzu nie trwała długo, bo tylko jeden sezon (1986/1987). Zanim trafiła do Płocka zagrała jeszcze w „Przygodach podróżnika Pipsa” Stefana Friedmanna, w reż. Tomasza Grochoczyńskiego, który zaproponował jej angaż w swoim Teatrze w Płocku.
I tak zaczęła się jej 32-letnia przygoda z Teatrem Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku. W 2021 roku obchodziła w nim Jubileusz 35-lecia pracy scenicznej.
Zawsze pragnęła zagrać w „Czarownicach z Salem” Arthura Millera. Ale w Płocku zapamiętamy ją głównie jako: Anię w „Ani z Zielonego Wzgórza” Lucy Maund Montgomery, Marię Vrchlicką w „Proszę zrób mi dziecko” Mirco Stiebera, Rachel w „Weselu” Wyspiańskiego, Gladys w „Okno na parlament” Raya Cooney’a, Panią Ford w „Wesołych kumoszkach z Windsoru” Williama Shakespeare’a, Doris w „Za rok o tej samej porze” Bernarda Slade’a, Halinę Kociembę w „Wydmuszce” Marcina Szczygielskiego, Rene w „Pierwszej młodości” Christiana Giudicelliego, Sonię w „Wujaszku Wani” Antoniego Czechowa, Lady Makbet w „Makbecie” Shakespeare’a, Natalię Mooshaber w „Myszach Natalii Mooshaber” Ladislava Huksa…
A ostatnio także jako: Matkę w „Dwóch teatrach” Jerzego Szaniawskiego, Panią Joyce Pullen w „Zamknij oczy i myśl o Anglii” Johna Chapmana i Anthony Marriott, Matkę w „Bambini di Praga” Bohumila Hrabala, Ednę Chapman w „Żona potrzebna od zaraz” Edwarda Taylora, Lily Chatterton w „Hotelu Westminster” Raya Cooney’a, i Pannę Anielę w „Damach i huzarach” Aleksandra Fredry.
Ważniejsze role:
– Laura – Tennessee Williams, Szklana menażeria, 1989
– Puk – William Shakespeare, Sen nocy letniej, reż. Marek Mokrowiecki, 1991
– Emilia Webb – Thorton Wilder, Nasze miasto, reż. Marek Mokrowiecki, 1992
– Czwarty, Pierwsza Kobieta – Friedrich Durrenmatt, Wizyta starszej pani, reż. Marek Mokrowiecki, 1996
– Mary Smith – Ray Cooney, Mayday, reż. Janusz Hamerszmit, 1996
– Gladys – Ray Cooney, Okno na parlament, reż. Wojciech Pokora, 1997
– Maria Vrchlicka – Mirko Stieber, Proszę… zrób mi dziecko, reż. Karol Suszka, 1998
– Pani Ford – William Shakespeare, Wesołe kumoszki z Windsoru, reż. Marek Mokrowiecki, 1998
– Magdalena – Tadeusz Kijański, Dyjalogi o narodzeniu i zmartwychwstaniu Pańskim, reż. Tadeusz Kijański, 1998
– Ciotka 2, Wałkiewicz, Pyzo, Zuta-Młodziakówna – Witold Gombrowicz Ferdydurke, reż. Andrzej Maria Marczewski, 1999
– Mina Murrey – Bram Stoker, Dracula, przekład, adaptacja, inscenizacja: Marek Mokrowiecki, 2000
– Jerzy Szaniawski, Zaszczepiłem mu tego motylka, panowie, reż. Marek Mokrowiecki, 2000
– Lady Makbet – William Shakespeare, Makbet, reż. Jacek Andrucki, 2001
– Róża – Franz Kafka, Lekarz wiejski, reż. Janusz Klimsza, 2001
– Rachel – Stanisław Wyspiański Wesele, reż. Marek Mokrowiecki, 2001
– Linda Swan – Michael Cooney Szczęściarz, reż. Jerzy Bończak, 2001
– Anita – Janusz Głowacki, Antygona w Nowym Jorku, reż. Marek Mokrowiecki, 2002
– Doris – Bernard Slade, Za rok o tej samej porze, reż. Marek Mokrowiecki, 2002
– Księżna Himalaj – Witold Gombrowicz Operetka, reż. Marek Mokrowiecki, 2008
– Natalia, Nikita, Romans z Czechowem, reż. Mariusz Pilawski, 2009. Po przedstawieniu w Mielichowie (Rosja, Festiwal Czechowowski), rosyjscy krytycy mówili o niej „polska Giulietta Masina”.
– Halina Kociemba – Marcin Szczygielski, Wydmuszka, reż. Zbigniew Lesień, 2011
– Gertruta – William Shakespeare Hamlet, reż. Marek Mokrowiecki, 2012
– Rene – Christian Giudicelli, Pierwsza młodość, reż. Marek Mokrowiecki, 2014
– Sonia – Antoni Czechow, Wujaszek Wania, reż. Marek Mokrowiecki, 2015
– Abby Brewster – Joseph Kesselring, Arszenik i stare koronki, reż. Marek Mokrowiecki, 2016
– Pani Natalia Mooshaber – Myszy Natalii Mooshaber, Ladislav Fuks, reż. Marek Mokrowiecki 2016 Abby Brewster – Joseph Kesselring, Arszenik i stare koronki
– Matka – Dwa teatry Jerzy Szaniawski, reż. Marek Mokrowiecki, 2019
– Pani Joyce Pullen – Zamknij oczy i myśl o Anglii John Chapman, Anthony Marriott, reżyseria: Friedmann Stefan, 2021
– Matka – Bambini di Praga Bohumil Hrabal, reż. Marek Mokrowiecki, 2021
Komentarze